Jak biegać po górach?

0
431
Jak biegać po górach?

Bieganie po górach to nie to samo co bieganie po sklepach, czy przemierzanie nawet sporych odległości po płaskim terenie. Bieganie po górach wymaga odpowiedniego przygotowania, rozsądnego planowania trasy z uwzględnieniem naszych możliwości i potrzeb.

Po co biegać po górach?

Bieganie po górach to niezapomniane wrażenia i radość z przebywania na łonie dzikiej przyrody. Czar biegania trialowego związany jest z dużą dozą nieprzewidywalności i zmienności, zależnie od warunków panujących w terenie. Czasem ten sam dystans, ale inne warunki powodują, że Twój czas na pokonanie określonej odległości, może różnić się nawet o 30%. Biegając musisz zmagać się nie tylko z własnym organizmem, ale także panować nad orientacją w terenie, kontrolować trasę aby nie zabłądzić. Biegamy po górach, aby poprawić swoją kondycję fizyczną, zwiększyć wydolność, siłę mięśni, ale także, aby zapewnić sobie odpowiedni relaks i odpoczynek. Dlatego należy pamiętać, że bezpieczeństwo jest najważniejsze. Bieganie po górach to także starty w niezwykle atrakcyjnych biegach górskich na dystansach od 10 do 150 km. Aby do takich biegów się przygotować, trzeba odbyć odpowiednią ilość treningów o adekwatnej objętości w warunkach zbliżonych do startowych.

Jak przygotować się do biegu górskiego

Jak przygotować się do biegu górskiego

Do biegania po górach należy się odpowiedni przygotować i to zarówno jeżeli chodzi o sprzęt jak i stronę mentalną. Samo przygotowanie sprzętu to nie tylko buty, które powinny być przetestowanymi wcześniej butami trialowymi, ale także mały plecak lub nerka, w której znajdziesz miejsce na lekką kurtkę przeciwdeszczową, żele energetyczne, wodę, telefon z dodatkową baterią, papierową mapę i folię NRC. Zabranie ze sobą tego sprzętu na większości biegów to wyposażenie obowiązkowe. Czasem dochodzi do tego składany kubek i czołówka jeżeli istnieje niebezpieczeństwo, że bieg będzie miał finisz po zmroku. Przygotowanie od strony mentalnej jest także bardzo istotne. Wyruszenie na trasę powinno być opatrzone bardzo wnikliwą analizą mapy, wynotowaniem charakterystycznych punktów czy pobraniem odpowiedniego śladu gpx na telefon lub zegarek. Przy tym należy koniecznie pamiętać, że dysponowanie śladem gpx i poleganie tylko na nim może nas zgubić, jeżeli sprzęt elektroniczny nas zawiedzie – np. rozładuje się bateria. Koniecznie przed wyruszeniem w teren trzeba pobrać na telefon mapę offline co gwarantuje nam, że w przypadku utraty zasięgu mapa nam się załaduje na telefonie. Wyruszając na trasę biegu pozostaw informację w domu w którym masz wynajęty nocleg którędy planujesz swój bieg!

Biegać samotnie czy w zespole

Przygodę z bieganiem po górach lepiej jest zacząć od biegania w niewielkim zespole, wśród osób o podobnych możliwościach. Nie można na początku nadmiernie forsować swojego organizmu gdyż bieganie po górach to dla Ciebie poważne wyzwanie. Do odbycia pierwszych treningów po górach warto skorzystać z oferty udziału w Weekendach Biegowych. Udział w takich weekendach biegowych organizowanych w Beskidzie Niskim w Ropkach jest bezpłatny, a pokonanie trasy w towarzystwie innych biegaczy zapewni Ci bezpieczeństwo i komfort podczas przebywania w nieznanym terenie. Będziesz miał także możliwość zapoznania się ze specyfiką takiej aktywności i oswojenia z tym wyzwaniem pod okiem innych biegających.

Biegać samotnie czy w zespole

Później warto jednak spróbować swoich sił na szlaku samotnie. Zmaganie się z samym sobą i kontakt z dziką przyrodą np. Beskidu Niskiego pozostawi w Tobie trwały ślad i uwrażliwi Ciebie na wiele rzeczy, o których nigdy wcześniej nie myślałeś. Takie samotne biegi przygotują Cie także do startu w biegach górskich, gdzie wraz ze wzrostem dystansu wzrasta Twoja samotność na trasie, gdyż zwiększają się odległości pomiędzy poszczególnymi zawodnikami.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ