Niedoceniony szpinak – dlaczego warto dodać go do diety?

0
72
misa szpinaku

W przeszłym wieku szpinak niesłusznie zyskał bardzo złą opinię – miał być szkodliwy dla rozwoju dzieci, które jadły go w młodym wieku. Obecnie jednak bezsprzecznie jest podstawowym składnikiem zdrowej diety. Szpinak zdecydowanie zasługuje na główne miejsce przy obiadowym stole. Warto się do niego przekonać ze względu na liczne zdrowotne właściwości i niewielką kaloryczność.

Dlaczego powinniśmy jeść szpinak?

Szpinak to bardzo niskokaloryczna roślina, która jednocześnie zawiera ogromną ilość zdrowych składników odżywczych, witamin i minerałów.  W 100 gramach szpinaku znajdują się 23 kalorie. Niestety kalorie poszybują do góry, gdy dodamy do niego dodatki jak np. śmietana czy boczek. W szpinaku znajdziemy takie substancje jak m.in. witamina A, witamina E, witamina C, witamina H, witamina PP, witamina K, selen, mangan, żelazo i cynk. Co ciekawe, witaminy A i C w szpinaku są bardzo odporne na ciepło, dzięki czemu nie tracą swojej mocy nawet po obróbce termicznej. Rzadko można znaleźć warzywo tak bogate w witaminy, jak szpinak. Z tego powodu szpinak powinien być nieodłączną częścią naszej diety. Szpinak stymuluje metabolizm, poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, łagodzi stres i pomaga w odchudzaniu. Duża ilość chlorofilu w szpinaku pobudza pracę układu trawiennego, zaleca się go przede wszystkim osobom z nadciśnieniem. Sok ze szpinaku pomaga zapobiegać astmie i zapaleniu migdałków. Według niektórych badań może pomagać nawet w przypadku gruźlicy. Poza tym szpinak wzmacnia naczynia krwionośne oraz jest szczególnie przydatny dla osób cierpiących na chroniczne zaparcia. Istnieją również wskazania do jego stosowania przez kobiety w ciąży, ponieważ dostarcza witaminy, które są łatwo przyswajalne przez organizm.

Szpinak i korzyści dla sportowców

Szpinak dotarł do Europy stosunkowo późno, ponieważ miało to miejsce dopiero w epoce średniowiecza. Szpinak bardzo często można znaleźć w diecie sportowców i osób aktywnych fizycznie, które chcą poprawić swoją formę i zwiększyć masę mięśniową. Dodatkowo zawiera aminokwas glutaminę, który stymuluje wzrost mięśni, a także wzmacnia układ odpornościowy. Jednak ze względu na to, że skład szpinaku to 95% wody, aby dostarczyć organizmowi wystarczającą ilość, konieczne będzie spożycie dużej ilości szpinaku. Szpinak zawiera również oktakozanol, który wzmacnia mięśnie i rozwija w nich siłę. Naukowcy wykazali również, że regularne spożywanie szpinaku zwiększa siłę mięśni, ponieważ zawiera anaboliczny beta-ekdysteron, Aby jednak jego działanie było zauważalne, szpinak powinien regularnie pojawiać się na naszym stole. Jeśli chcemy, by w naszej diecie było wiele smacznych i zdrowych dań, możemy wybrać catering Trójmiasto.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ